شستشوی خودرو به صورت سریع و با تجهیزات پیشرفته، امروزه در مراکز کارواش انجام می گیرد. مالکان خودرو ها با مراجعه به این مراکز ، در وقت خود صرفه جویی نموده و خودرویی تمیز، براق و زیبا تحویل می گیرند. مراکز شستشوی خودرو بصورت دستی یا با تجهیزات مکانیزه سطح وسایل نقلیه را تمیز و عاری از آلودگی می نمایند. کارواش اتوماتیک دروازه ای و تونلی، کارواش ماشین سنگین و کارواش کالسکه ای از جمله سیستم های اتوماتیک شستشوی خودرو به حساب می آیند.

بخش های کلی یک کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک با استفاده از دو تا چند برس طویل افقی و عمودی سطح خودرو را تمیز می نماید. نازل های شستشو نیز آب پر فشار را در مراحل آبکشی و شستشوی نهایی بر سطح وسیله نقلیه پاشش می کنند. همچنین در اغلب مدل ها سیستم های خشک کن، قطرات آب را از روی بدنه خودرو محو می کنند و احتمال جذب آلودگی مجدد را کاهش می دهند. فوم، مواد شوینده و شامپو نیز در برخی از مدل های کارواش بر روی سطح خودرو یا برس ها پاشش می شوند.


انواع کارواش اتوماتیک

ماشین شوی اتوماتیک در مدل های دروازه ای و تونلی طراحی و تولید می شود. در کارواش دروازه ای، خودرو در محل ثابت قرار می گیرد و چارچوب دستگاه که شامل نازل های پاشش آب و برس های شستشو می باشد، با حرکت رفت و برگشتی ، بدنه و شیشه های خودرو را تمیز می نماید. در کارواش دروازه ای هر خودرو در مدت زمانی کم تر 10 دقیقه شستشو می شود. در مدل های تونلی ماشین شوی اتوماتیک، بخش های مختلفی برای شستشوی خودرو شامل بخش ابکشی ، برس زنی و خشک کن تعبیه شده است. خودرو ها به نوبت بوسیله ریل دستگاه به این بخش های منتقل می شوند تا عملیات شستشوی انجام پذیرد.